Ze doen hier maar wat - Reisverslag uit Copacabana, Bolivia van Bram Hulst - WaarBenJij.nu Ze doen hier maar wat - Reisverslag uit Copacabana, Bolivia van Bram Hulst - WaarBenJij.nu

Ze doen hier maar wat

Door: Bram

Blijf op de hoogte en volg Bram

19 Februari 2009 | Bolivia, Copacabana

¡Hola! ¿Que tal? Oftewel "hoi, alles goed?" zoals íedere conversatie hier begint. Dit schrijvende realiseer ik mij dat het mijn vorige berichtje alweer uit Iguazu kwam. Zeker lang geleden en zonder al te belangrijk te willen klinken kan ik zeggen dat ik weer veel gedaan heb sindsdien. Daarom, aangezien jullie mij waarschijnlijk al aan het vergeten zijn en ik echt geen zin heb dit allemaal te moeten vertellen als ik ooit weer thuis ben, dacht ik maar weer eens een kleine samenvatting te geven van wat ik sinds de vorige keer allemaal uitgespookt heb.

Na Iguazu, nog steeds een van de mooiste natuurschoonheden die ik heb mogen aanschouwen ging ik weer op pad naar meer moois. Eerste stop, Rosario, Buenos Aires in het klein. Mooie stad aan de rivier met goede stranden, relaxte parken en misschien wel de mooiste vrouwen van Argentinië, een aangename tussenstop op weg naar Mendoza. Deze stad, bekend om zijn wijnen, is een schone stad in het westen van Argentinië, aan de rand van de Andes, onder de Aconcagua, met zijn bijna 7000 meter de hoogste top van Argentinië, Zuid-Amerika en zowel het zuidelijk als westelijk halfrond. Een mooi plaatje, maar deze onervaren klimmer was niet uitgerust noch voldoende getraind om even de top aan te tikken. Per slot van rekening komen hier nog steeds jaarlijks zo´n 100 lijken naar beneden. Gelukkig moet je ook helemaal niet naar boven om hier toch van de omgeving te kunnen genieten. Fietsend, te voet, abseilend en lekker dobberend in de thermen met een goed glaasje Malbec, is het hier goed toeven tussen de bergen en wijnranken.

Weer een comfortabel nachtbusje verder vond ik mijzelf in Salta, het noorden van het land. Minder happening qua nachtleven maar dat maakt de prachtige natuur meer dan goed overdag. Tijdens een simpel toertje van stad naar ander stadje wisselt de omgeving hier ieder half uur, van beboste heuvels via droge cactus vlaktes naar bergpartijen met 7 verschillende kleuren gesteente. Boven een prachtig bergmeer nog een dagje een bungee-jump gedaan, maar met slechts 40 meter, meer een voorproefje van wat we in Nieuw-Zeeland nog eens dunnetjes over moeten doen.

Salta was tevens mijn laatste stad in Argentinië, het werd tijd dat ik mij eens ging wagen aan het avontuur dat Bolivia heette. Degelijk gewaarschuwd dat het daar toch allemaal net even anders zou zijn ging ik met 3 Australische vrienden uit Salta vol goede moed op pad. De grensovergang ging nog soepeltjes dus toen was het zoeken naar een bus. "No directa" was het eerste goede nieuws en tevens verrassing. Dus maar de eerste bus in de juiste richting genomen en niet veel later stonden we in Tupiza of beter gezegd, waren we gestrand op een busterminal in de woestijn. Want hoewel we meteen een kaartje kochten voor de volgende bus die ons beloofd werd, liet die het mooi afweten. Toen anderhalf uur later de "juiste" bus eindelijk aankwam was de heugelijke mededeling: "no se va, se rompio" – die ging dus niet, was kapot.

Gelukkig kwam er 2 uur later wel iets aan wat voor bus door moest gaan en was het inladen geblazen. Ervan uitgaande dat deze dan dus niet stuk was kwam het toch als een verrassing toen ook deze het begaf, op een aardige helling, in de hete woestijn en 3 uur van enige beschaving. Maar alsof het gepland was schoten de chauffeur met zijn 2 hulpjes van een jaar of 10 met gereedschapskist onder de truck en waarempel, binnen de 3 kwartier reden we weer. In het donker, een paar uur achter op schema arriveerden wij in een dorpje, 50 kilometer voor onze eindbestemming. Dit bleek het uitgelezen moment om maar eens koplampen te gaan installeren, konden we weer een uurtje bij tellen. Goed na middernacht kwamen we dan eindelijk aan in Uyuni, een gehucht waar op het eerste gezicht niemand ooit zoveel moeite voor zou mogen doen. Weer een avontuur rijker was dit het begin van de kleine cultuurschock die zich bij mij heeft ontwikkeld sinds het verlaten van Argentinië en het best wordt verwoordt door de titel van dit verhaal: "Ze doen hier maar wat"

Deze quote ontwikkelde zich wat later op mijn reis door Bolivia maar vat dit land prachtig samen. Wat voorbeelden? De 20 man die samen, op straat, de meest vreemdgevormde muurtjes bouwen zonder fatsoenlijk bouwmateriaal. De barvrouw die bij het bereiden van een "mojito" zowel limoen als pisco gebruikt in plaats van mint en rum. De taxichauffeur die je op ieder mogelijke plek in de stad afzet al heb je hem toch duidelijk het adres verteld, aangewezen en laten lezen. De schoenenpoetsers die zelfs vragen je slippers te poetsen. De official die checkt of degene die controleert of de persoon voor hem je kaartje dat je bij de 1e man in een willekeurig kantoortje hebt gekocht wel goed geknipt heeft. Eerlijk, ze doen maar wat...

De volgende morgen in Uyuni werd ik geveld door een typisch verschijnsel in dit land, hoogteziekte. Komende van 1100 meter boven zeeniveau sliep ik opeens op 3700, dit bleek iets te veel, niet gek, maar toch 2 dagen niet lekker van geweest. Inmiddels ben ik geheel geacclimatiseerd al blijft het gebrek aan zuurstof op deze hoogte je parten spelen. Goed misselijk en met flinke koppijn bleef ik even achter in het hostal en verloor zo mijn reisgezelschap dat maar 1 dagje wilde blijven om meteen door te reizen naar La Paz. Uiteraard weer nieuwe mensen ontmoet (twee, eerlijk waar, erg gezellige gruningers die even genoemd wilden worden ;-)) en toen een toertje geboekt, 3 dagenlang zuidwest Bolivia in. De meest bijzondere landschappen, abstracte rotspartijen, flamingo´s, allerlei kleuren meren en het meeste bijzondere, de zoutvlaktes van Uyuni waren eigenlijk allemaal surrealistisch. Aangezien Uyuni zelf een van de saaiste stadjes ter wereld is nam ik zo snel mogelijk de nachttrein en kwam zo de volgende morgen aan in Oruru. Helaas weer een stad met weinig te beleven dus stapte ik meteen in toen mij een gratis lift naar La Paz werd aangeboden door een vriendelijk Engels stel.

De officieuze hoofstad van Bolivia lijkt op een geen enkele andere stad ter wereld. Zowel qua ligging, op grote hoogte in een vallei met wel 1000 meter hoogteverschil, als inhoudelijk. Niks is officieel toegestaan maar alles is mogelijk. De politie is zo corrupt als een kind van 3 die je een lollie voorhoudt. Het draagt niet echt bij aan een gevoel van veiligheid maar het opent wel deuren. Zoals bijvoorbeeld die van San Pedro Prison, toeristen attractie nummer één maar nog steeds een raar verhaal voor onbekenden. Alles begint bij het omkopen van de politie en het betalen van je persoonlijke gids en bodyguard, allen gevangen, zodat je rondgeleid kunt worden in dit wonderbaarlijke dorpje. Het lijkt in de verste verte niet op een gevangenis, hoewel uitsluitend voor mannelijke gevangenen zit het vol met vrouwen en rennen de kinderen vrij rond. In het armste gedeelte tref je wel echte cellen maar alle gevangen hebben hun eigen sleutel en in de rijkere gedeeltes lijken ze überhaupt meer op hotelkamers. Compleet uitgerust met tweepersoons bed, breedbeeld tv, koelkast en ander meubilair. In dit meest corrupte land van Zuid-Amerika is dit niet eens een extremiteit maar meer de meest zichtbare vorm voor de buitenwereld. Alles is te koop en dus heeft iedereen geld nodig. Voor sommige gevangen zijn de tours door de gevangenis dus louter een manier van overleven. Anderen verdienen geld met winkeltjes, restaurants of zelfs gerechtelijk advies en natuurlijk een rijke handel in drugs met als bewijs de puurste cocaïne van Bolivia, die uit de San Pedro gevangenis komt. Toch is het een vreemde realisatie, als je weer naar buitenstapt en de bedelende kinderen ziet, dat je zo hen niets te geeft maar net wel een corrupt gevangenissysteem, georganiseerd door criminelen een flinke hoeveelheid van je toeristendollars hebt gegeven.

Hoogtepunt in La Paz of eigenlijk net daarbuiten was het fietsen van "Death Road". Deze bijnaam heeft de weg van La Paz, op de hoogvlakte, naar Coroico, in de jungle, gekregen na officieel onderzoek dat hier de meeste slachtoffers per jaar raamde. Binnen 64 kilometer daal je van 4900 meter (Ja, toch mooi even hoger dan de Mont Blanc geweest) tot 1100 af. En dat op een modder en grind weg van 4 tot 1 meter breed naast een ravijn van een paar honderd meter. Iedere bocht is wel vernoemd naar iemand die er naar beneden is gestort of er een bijzonder pijnlijk ongeluk heeft gehad. Hoewel er nergens vangrails of iets dergelijks zijn langs de weg is het fietsen zelf nog niet eens zo gevaarlijk. Het is meer het tegemoet komend verkeer of de buschauffeurs die, van achter komend, allen het spelletje scare-the-crap-out-of-the-gringo-cyclist spelen. Al met al was het fietsen best spannend, de omgeving zeker prachtig en de weg schijnbaar gevaarlijk, ach ja eigenlijk doe ook ik maar wat.

Verder was het een bijzondere stad, met goed feest en bijzondere plekjes om te zien. Maar het had zeker ook een mindere kant, de waterballonnetjes van alle kinderen gingen nog maar de gigantische hoeveelheid nogal agressieve protesten en vooral de criminaliteit die mij zowel van iPod als telefoon onhandig maakten waren minder. Al met al vond ik het prima om La Paz weer te verlaten vooral toen ik aankwam in Copacabana, een rustig dorpje aan lago titicaca. Volgens sommige het hoogste navigeerbare meer te wereld, volgens de inca´s de geboorteplaats van de goden en volgens mij gewoon een lekker plek met een erg goed hostal waar je je niet schuldig voelt, een paar dagen uitrustend, lekker niets te doen aangezien je op deze hoogte toch niets voor mekaar krijgt. Naast een bezoekje aan het zonne-eiland vond ik hier dan ook de tijd om dit verhaaltje te schrijven, maar aangezien er geen of weinig internet beschikbaar was heb ik het overtypen even voor me uit geschoven en hoewel ik intussen al weer in Puno, Arequipa en Nazca ben geweest, laat ik het hier even bij omdat ik het beu ben en jullie het einde waarschijnlijk toch al niet hebben gehaald. Als ik gevestigd ben in Cusco, zo rond mijn verjaardag, schrijf ik wel weer eens wat over dit prachtige Peru.

Kusje voor het slapengaan, Bram

  • 20 Februari 2009 - 04:15

    Christien:

    Superleuk verhaal/avontuur.

  • 20 Februari 2009 - 06:29

    Je Zusje:

    Hee broertje!

    Klinkt allemaal weer goed! Alle verhalen sijpelen bij mij rustig aan (voor de helft) binnen. Maar blijft leuk om het toch allemaal uitgebreider te lezen. Ik ben erg benieuwd naar je foto's! Waar zit jij ergens in augustus? Ik heb nog steeds niet echt plannen waar ik heen ga dit jaar. We moeten weer eens even mailen. Ook over je Ipod..

    Liefs X

  • 20 Februari 2009 - 08:58

    Hesje:

    Hoi lieve Brammie,

    Echt weer erg gaaf om zo te lezen man! je wordt later zo'n opa die zijn klein kinderen allemaal gave verhalen over vroeger van de hele wereld kan vertellen :)

    Geniet maar fijn!
    Liefs

  • 20 Februari 2009 - 08:58

    Hesje:

    Hoi lieve Brammie,

    Echt weer erg gaaf om zo te lezen man! je wordt later zo'n opa die zijn klein kinderen allemaal gave verhalen over vroeger van de hele wereld kan vertellen :)

    Geniet maar fijn!
    Liefs

  • 20 Februari 2009 - 11:35

    De Blommen:

    Wij belden maar eens naar jouw moeder om te vragen hoe het met de wereldreiziger is.

    Dus eindelijk weer een bericht; het gaat jou dus goed. Nog veel plezier; volgens mij krijg je binnenkort bezoek.
    Gr. de blommen

  • 20 Februari 2009 - 12:10

    Charlotte Huynen:

    klinkt geweldig allemaal :-)

  • 20 Februari 2009 - 15:34

    Jan Hulst:

    Om te zeggen, dat ik bij mij een lichte vorm van jaloersheid bespeur is erg zacht uitgedrukt. Bram 't leest geweldig en jouw belevenissen zou ik zó naar me toe willen halen.
    'n tipje van jouw toch wel redelijk bereisde oom:
    Ga je naar Equador? dan absoluut de Galapagos bezoeken. Is fenomenaal.
    Heb je nog tijd? ga dan naar de bovenloop van de Amazone. Er gaan voor een paar centen van die kleine vliegtuigjes.
    En dan nog: jarig wanneer?? Hoe dan ook al vast onze felicitaties en ten slotte, pas toch wel een beetje op hoor.
    Jan en Marijke

  • 21 Februari 2009 - 14:07

    Guus:

    Dag kerel!

    Mooi verhaal hoor, leuk om te lezen al die verrijkingen. Ik laat nog wat van me horen rond je verjaardag. Maak er leuke tijd van in Bolivia, groeten!

  • 21 Februari 2009 - 18:51

    Van Dijk En De Jong!:

    Goed om te lezen dat ook jij na uyuni goed terecht bent gekomen en dat ook jij hebt ´genoten´ van het bizarre leven in Bolivia....
    Wij proberen morgen het hoofd boven water te houden bij de Iguazu watervallen en gaan daarna nog BA onveilig maken....nog goede uitgaans tips???
    Take care en pas goed op je spullen!!!

  • 21 Februari 2009 - 18:52

    Van Dijk En De Jong!:

    Goed om te lezen dat ook jij na uyuni goed terecht bent gekomen en dat ook jij hebt ´genoten´ van het bizarre leven in Bolivia....
    Wij proberen morgen het hoofd boven water te houden bij de Iguazu watervallen en gaan daarna nog BA onveilig maken....nog goede uitgaans tips???
    Take care en pas goed op je spullen!!!

  • 22 Februari 2009 - 09:27

    Kristianne:

    hee bram. ik kwam via hyves op deze site en heb genoten van je verhaal (en tot het einde uitgelezen)... klinkt aan de ene kant super en aan de andere kant vrij heftig wat je allemaal meemaakt.. geniet ervan!

    groetjes kristianne

  • 27 Februari 2009 - 06:37

    Mama's AA:

    Hi Brammetje,

    Leuk al die verhalen.En ja geweldig al die mensen die je ontmoet, vooral "bekenden".
    Hier gaat het nu weer een beetje. Connie, Sonja, Agnes en Monique zijn weer terug uit de lappenmanden.(operaties)Aleid en Barbara nog ziek. Dus Annie, Margreet,Anita en ondergetekende hebben het rooster gedraaid wat jij draaide van de zomer.Verder hebben wij nu een "echte"teamleiding gevende!!! Dus even tijd om jou te mailen. Groetjes van het team en nog heel veel mooie ontmoetingen, natuurschoon en "schone"
    Miriam

  • 27 Februari 2009 - 14:06

    Naomi:

    Hahaha, herkenbaar!

  • 28 Februari 2009 - 09:08

    Tante Ger:

    Hallo Bram, wat heb je al veel beleefd. Machtig mooi allemaal en mooie foto's. Mama van jou is Woensdag hier geweest, gezellig hoor. Hoop nog meer van je avonturen te lezen en ik wens je nog een ontspannen rei en pas op je spullen, ga er 'snachts maar op liggen haha. Liefs
    tante Ger.

  • 28 Februari 2009 - 15:10

    Peter En Thea:

    Hoi Bram, wat een fantastisch verslag heb je geschreven. Met de atlas in de hand volgen we je. Ongelovelijk wat je ziet en meemaakt. Dan is Hilvarenbeek echt heeeeeel saai. Hopen dat je een gezellige tijd zal hebben met je ouders. Wij gaan vanavond bij hen eten. Zal wel weer lekker zijn.
    Over jouw eet- en drink ervaringen maken wij ons totaal geeen zorgen. Geniet van Peru en we lblijven je volgen. Liefs en succes, Peter,
    Thea, Laurens en natuurlijk je dierbare vriendin Hester.


  • 01 Maart 2009 - 16:51

    Sjors En Madelon Van Den Dries En Timmers:

    Ha baardmans!

    moet zeggen dat veel dingen ons ook behoorlijk bekend voor komen:D Top verhaal! We zitten nu in la Paz en verwachten morgen naar het tietenkakken (zoals sjors het graag uitspreekt) meer te gaan. Voor ons geen dead roath of gevangenis (1e ist te slecht weer voor en de tweede was gesloten wegens een ingestorte muur).. maar komen zat andere avonturen aan. Ons lijkt het wel leuk om in cusco te meeten, wat jij?.. Wanneer ongeveer ben je daar en wat is je telnr , kunnen we contact houden! (onze is 0031628558285)

    Zorg goed voor jezelf kerel (en je snor)!

    liefs sjors en mad

  • 06 Maart 2009 - 08:24

    Cor:

    Leuke verhalen, Bram! Wel even wennen aan die baard van je!!

  • 13 Maart 2009 - 06:33

    Mama's AA:

    Lang zal je leven, Lang zal je leven in de gloria. Hieperdepiep hoera.
    Zo van ons gefeliciteerd en nu hebben we toch voor je gezongen. Klonk best aardig hé.
    Een geweldige verjaardag!!

  • 13 Maart 2009 - 12:52

    Hesje:

    Brammie!!! GEFELICITEERD!!!!!!! met je verjaardag :)

    Hopenlijk heb je het super vandaag en ga je leuke dingen doen met een lekker taartje :)
    hier alles top nog tot en met 31 maart stage en dan eindelijk weer naar school. kon ik maar even naar je toe en wat mee maken van wat jij doet, ben zo benieuwd

    kus Hesje

  • 13 Maart 2009 - 22:08

    Peter En Thea:

    Bram gefeliciteerd met je verjaardag. Wat leuk dat je nederlandse vrienden in de buurt hebt.Het is toch heerlijk om een verjaardag in een prachtig land te vieren.
    Wij prosten op je.
    Veel plezier en een goede reis.
    Blankensteintjes.

  • 14 Maart 2009 - 00:02

    Nicolle:

    Ha jarige job! Das weer eens wat anders, een verjaardag aan de andere kant van de wereld! Gefeliciteerd he brammetje met je 22ste verjaardag! Krijgen we nog een uitnodiging voor een leuk feestje ;)? Het blijft leuk je verhalen te volgen, lekker kort en bondig :P! En natuurlijk mooie alleszeggende foto's! Geniet ervan, hoop dat je een leuke dag hebt gehad!
    Kus Nic

  • 14 Maart 2009 - 19:42

    Tante Ger:

    hallo Bram tot mijn verbazing zag ik dat mijn felicitatie er niet op stond terwijl ik zo mooi op tijd was. Maar ik hoop toch dat je een leuke dag hebt gehad. Nog heel veel plezier op je verdere tocht. liefs t. Ger Holtman

  • 19 Maart 2009 - 21:45

    Peter En Thea:

    Hallo Bram, vanmiddag je moeder een goede reis gekust en je vader telefonisch. Hoop dat ze een fijne tijd met jou in Peru hebben.
    Geniet maar even samen.
    We horen alles wel bij hun terugkomst.
    Succes met je werk.
    Veel groetjes.

  • 06 April 2009 - 19:45

    Ron En Margreet:

    Hoi Bram! Nog steeds niet helemaal over ons verlies van het kaartspelletje dertienen heen, schrijven we je toch maar even een berichtje. we hebben inmiddels ook La Paz en Salar de Uyuni bezocht en zitten nu in Arequipa. W

  • 06 April 2009 - 19:47

    Ron En Margreet:

    Hoi Bram! Nog steeds niet helemaal over ons verlies van het kaartspelletje dertienen heen, schrijven we je toch maar even een berichtje. we hebben inmiddels ook La Paz en Salar de Uyuni bezocht en zitten nu in Arequipa. We hebben het kaartspel ook al aan anderen geleerd en gelukkig winnen wij nu ook wel eens. Groetjes en nog veel plezier. margreetvangoor en traveljunky (onze sites op waarbenjij.nu)

  • 16 April 2009 - 18:44

    Hesje:

    Heey mannetje,

    Nog steeds in de rimboe?
    Ik ben ondertussen echt klaar met stage jeui!!!!
    moet maandag weer naar school. papa en mama zitten voor een maand in Italie. Hopelijk gaan we met het managers team mee doen aan het blommensteijn festijn. Kim Meeuwese vertrekt maandag voor 10 maanden naar Aruba. Bart en ik gaan van de zomer een maand naar Vietnam. mmm zo ja dat waren denk ik zo alle roddels wel weer..... I'll keep you posted!

    Heb je het nog naar je zin?
    Mis je
    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Copacabana

Mijn eerste reis

Bram is de weg kwijt...

Recente Reisverslagen:

20 Augustus 2009

I'm back baby!

03 Augustus 2009

4 weken 5 vluchten 6 landen

26 Juni 2009

Sweet as ey

16 Mei 2009

Ik hou van de stad

25 April 2009

Teken van leven
Bram

Bram is de weg kwijt...

Actief sinds 17 Okt. 2008
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 17072

Voorgaande reizen:

14 November 2008 - 19 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: